Critical Governance

Staat, Intersektionalität und Global Governance – Ein Anstoß zur Entdeckung von Verhältnissen

Feministisch-staatstheoretisch fundierte Sichtweisen auf Global Governance (vgl.
Sauer, Wöhl 2011) zeigen auf, wie Identitätskategorien – zB Gender – hegemonial
absorbiert wurden, um eine Intensivierung neoliberaler Ausbeutung unter dem Emb-
lem Diversity voranzutreiben. Versuche, Intersektionalität und Staatstheorie zu verbin-
den, verbleiben der impliziten Annahme einer Überkreuzung von Kategorien und zie-
len auf nationalstaatliche Kontexte ab (vgl. Sauer 2012). In Anlehnung an Gutiér-
rez Rodriguez (2011) argumentiere ich, dass eine intersektional-staatstheoretische
Analyseperspektive mit dem methodologischen Nationalismus, sowie der Untersuchung
von Repräsentation brechen und stattdessen auf die interdependente Konstitution von
Machtverhältnissen fokussieren soll. Folglich plädiere ich für eine intersektionelle,
kategoriendezentrierte Sichtweise auf die Global Governance-Ebene, um die möglich
ungleichheitsgenerierenden Effekte der verabschiedeten policies (e.g. SDGs) analy-
sieren zu können. Diesen Gedanken stelle ich einer kritischen Auseinandersetzung.

Über Johannes
Johannes konzentriert sich in seinen beiden Studien, Internationale Entwicklung und
Politikwissenschaft, u.a. auf die kritische Auseinandersetzung mit sich in Strukturen
und Denkmustern verstetigten Ungleichheiten.

Co-optation of gender equality policies in the EU

Although Christiansen and Piattoni in their book Informal Governance in the Europe-
an Union celebrate gender ́s break out of the “ghetto of the Directorate General for
Employment and Social Affairs” (87), contemporary critics still contend that “gen-
der equality policy objectives become part of the main political agenda of the Euro-
pean Union only after their meaning has been transformed to satisfy other policy
priorities”(Stratigaki, 30), particularly market-oriented policy objectives. Such inno-
vative character of the EU gender policies potentially presents the result of a co-
optation of nationally based femocrats, who are predominantly responsible for shap-
ing the contemporary feminist policies and lobbying with the EU concerning gender
issues.

I propose to elaborate and build on the already existing critique of the EC gender
policies – primarily the work of Stratigaki – and conduct a content analysis of the
following documents: Commission Communication to the Council, the European Par-
liament, the EESC and the CoR: A Roadmap for Equality between Women and
Men 2006-2010 (2006), EC’s Gender Equality Report Sixth Framework Pro-
gramme (2008) and Monitoring Progress Toward Gender Equality in the Sixth
Framework Programme (2009). I also intend to compare the results with the
Strtigaki’s work on earlier documents and with the Council of Europe’s Gender
Equality Strategy 2014-2017.

The most recent critique regarding feminist and gender issues within EU policies
argues strongly for significant transformations due to a lasting economic and budget-
ary crisis (Jacquot, 2015) and different political constellations, i.e. new players in
the European public sphere (Christiansen and Piattoni, 2003; Siim and Mokre,
2013).

The main question of this presentation and discussion would hence be: What are
the potential changes in the EU gender-related policies and wherein do the possi-
bilities for improvement lie?

About Tihana
I come from Croatia, where I obtained an MA degree in English (Philology) and
German (Translation Studies) language and literature and a specialised MA degree
in European Studies. My aim is to develop a career in the field of international
cooperation and my research interests concern both the linguistic field of English
and German language and the socio-political field of international development, more
specifically I am greatly interested in the work of the EU.

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